torsdag, april 12

Kalevala

Eftersom jag inte kan finska på en sådan nivå att jag skulle förstå en teater helt på finska, så har jag läst hundarnas kalevala istället för att se teatern. Jag har aldrig förr läst kalevala, så det var väldigt intressant att läsa historien som finland är så stolta över. Det var mycket saga och magi över det hela, som en riktigt gammal fantasyhistoria, och det tyckte jag var trevligt. Jag har hört att under Eurovisionfinalen som går av stapeln i Helsingfors i år så ska man ha ett slags Kalevalatema på scenen. Det kan bli väldigt intressant tycker jag! :) Jag undrar om de kommer att spela på sina Kantelen då, av gäddkäftar, eller vad det är de kommer att försöka visualisera från berättelsen. Kanske Väinemöjen försöker trollbinda den europeiska publiken med sin sång? Nå, det kan ju inte bli värre än Lordi, om man säger så. :) Att ha läst Kalevala har gett mig en lite mer förståelse för finnarnas bakgrund och historia, även om det inte är en historieberättelse. Den som skrev Kalevala var antagligen färgad av sin samtid, vilket då kommer i uttryck i berättelsen.

0 kommentarer: