torsdag, april 12

Mozarts requiem

Nästa stopp på kulturresan var Mozarts Requiem, Mozarts sista symfoni. Han påbörjade denna symfoni innan han dog, och den blev sedan färdigskriven efter noggranna instruktioner av hans kollega Süssmayr. Det blev "filmmusiken" till Mozarts dödsmässa kan man säga. Det måste ha varit en pampig begravning.

Jag tycker att konserten var mycket bra. Den var lagom lång, hade sköna melodier, och pampig a körpartier. Mitt under konserten tyckte jag mig plötsligt känna igen det som spelades och sjöngs.. jag tänkte först att det var något jag hört tidigare i konserten som nu upprepades.. men efter ett tag slog det mig: Jag hade hört det i en Evanescenselåt. Lacrimosa var det! :) Det är häftigt hur så här gamla sånger får leva vidare i popmusiken idag. Det är ganska vanligt att man vänder sig till de gamla klassikerna för att få inspiration.

Jag tycker att trefaldighetskyrkan som konserten var i är mycket vacker också, både på insidan och utsidan. Det var en väldigt bra plats att ha denna konsert i. Kyrkan känns lika klassisk som musiken.

0 kommentarer: